Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 8

HMS

Januar 2025 | HMS

 

Hvordan kan man best mulig forebygge fallulykker? Del 2:

Arbeidstilsynets veileder diskuterer også dette viktige temaet:

“Et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø avhenger av at arbeidstakere og arbeidsgivere samarbeider om å finne gode løsninger. Arbeidstakernes synspunkter og innspill skal høres og vurderes nøye, før arbeidsgiver tar en endelig beslutning.

Bruk riktig arbeidsutstyr ved arbeid i høyden:

Arbeidsutstyr for arbeid i høyden, som for eksempel stillas eller lift (personløftere), skal være beregnet for det arbeidet som skal utføres. Utstyret skal også være dimensjonert for de belastningene det blir utsatt for.

Arbeidsgiver skal, på bakgrunn av en risikovurdering, iverksette egnede tiltak for å redusere den risikoen arbeidstakerne utsettes for når de bruker dette arbeidsutstyret.

På steder med spesielle faremomenter, som vanskelige værforhold, trafikk, strømførende ledninger og lignende, skal særlige sikringstiltak iverksettes før utstyr for arbeid i høyden monteres og tas i bruk.

Velg den mest hensiktsmessige atkomstveien til midlertidig arbeid i høyden på grunnlag av blant annet

  • hvor ofte arbeidstakerne forflytter seg

  • atkomstveiens høyde

  • hvor lenge den er i bruk

Atkomstveien skal kunne brukes til evakuering i en nødssituasjon.”

Det er svært viktig at arbeidstakere og arbeidsgivere samarbeider og kommuniserer godt sammen for å finne de beste løsningene. Arbeidstakernes input skal alltid lyttes til og vurederes av arbeidsgiver.

Link til Safedesigns kommentarer om takarbeid og regelverk: Takarbeid og regelverk — Safedesign

Link til Arbeidstilsynets veileder: Arbeid i høyden

 
 
 
 
Forrige
Forrige

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 9

Neste
Neste

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 7