Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 5
Januar 2025 | HMS
Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for arbeid i høyden. Hva innebærer dette viktige ansvaret?
Arbeidsgiver har ansvar for at 1) arbeidet er godt planlagt, organisert og risikovurdert, 2) ledere av arbeid i høyden har tilstrekkelig kompetanse og 3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden.
3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere som skal utføre arbeid i høyden, har
nødvendige erfaring
forståelse av arbeidsoppgaven
kjennskap til de risikoer som kan oppstå
kjennskap til hvordan risikoer kan forebygges med bruk av kollektive løsninger
kunnskap om krav i lov og forskrift
kunnskap om anbefalinger i ulike standarder, veiledere og arbeidsmetoder på området
korrekt arbeidsutstyr beregnet for arbeidet som skal utføres
Arbeidstakere har plikt til å medvirke i arbeidsgivers planlegging og organisering av arbeidet.
Les mer om generelle krav til opplæring”
Safedesign kjenner til flere konkrete eksempler på takprosjekter som ble stengt av Arbeidstilsynet på grunn mangelfull oppfølging fra arbeidsgiver. Det er svært viktig at ardeidsgiver forstår ansvaret her.
Link til Safedesigns kommentarer om takarbeid og regelverk: Takarbeid og regelverk — Safedesign
Link til Arbeidstilsynets veileder: Arbeid i høyden