Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 5

HMS

Januar 2025 | HMS

 

Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for arbeid i høyden. Hva innebærer dette viktige ansvaret?

Arbeidsgiver har ansvar for at 1) arbeidet er godt planlagt, organisert og risikovurdert, 2) ledere av arbeid i høyden har tilstrekkelig kompetanse og 3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden.

3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere som skal utføre arbeid i høyden, har

  • nødvendige erfaring

  • forståelse av arbeidsoppgaven

  • kjennskap til de risikoer som kan oppstå

  • kjennskap til hvordan risikoer kan forebygges med bruk av kollektive løsninger

  • kunnskap om krav i lov og forskrift

  • kunnskap om anbefalinger i ulike standarder, veiledere og arbeidsmetoder på området

  • korrekt arbeidsutstyr beregnet for arbeidet som skal utføres

Arbeidstakere har plikt til å medvirke i arbeidsgivers planlegging og organisering av arbeidet.

Les mer om generelle krav til opplæring

Safedesign kjenner til flere konkrete eksempler på takprosjekter som ble stengt av Arbeidstilsynet på grunn mangelfull oppfølging fra arbeidsgiver. Det er svært viktig at ardeidsgiver forstår ansvaret her.

Link til Safedesigns kommentarer om takarbeid og regelverk: Takarbeid og regelverk — Safedesign

Link til Arbeidstilsynets veileder: Arbeid i høyden

 
 
 
 
Forrige
Forrige

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 6

Neste
Neste

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 4