Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 4

HMS

Desember 2024 | HMS

 

Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for arbeid i høyden. Hva innebærer dette viktige ansvaret?

Arbeidsgiver har ansvar for at 1) arbeidet er godt planlagt, organisert og risikovurdert, 2) ledere av arbeid i høyden har tilstrekkelig kompetanse og 3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden.

2) Ledere av arbeid i høyden skal ha tilstrekkelig kompetanse

“Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere de setter til å planlegge, organisere og lede arbeid i høyden, har

  • nødvendig erfaring

  • forståelse av arbeidsoppgaven

  • kjennskap til de risikoer som kan oppstå

  • kjennskap til hvordan risikoer kan forebygges med bruk av kollektive løsninger

  • kunnskap om krav i lov og forskrift

  • kunnskap om anbefalinger i ulike standarder, veiledere og arbeidsmetoder på området

  • fullmakt og økonomiske rammer til å iverksette alle tiltak som må iverksettes før arbeidet skal utføres

Den som er satt til å lede arbeidet, må involvere arbeidstakerne i planleggingen og organiseringen av arbeidet.

Planlegging, tilrettelegging av arbeidet og sikker drift, kapittel 10 i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning

Safedesign kjenner til flere konkrete eksempler på takprosjekter som ble stengt av Arbeidstilsynet på grunn mangelfull oppfølging fra arbeidsgiver. Det er svært viktig at ardeidsgiver forstår ansvaret her.

Link til Safedesigns kommentarer om takarbeid og regelverk: Takarbeid og regelverk — Safedesign

Link til Arbeidstilsynets veileder: Arbeid i høyden

 
 
 
 
Forrige
Forrige

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 5

Neste
Neste

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 3