Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 4
Desember 2024 | HMS
Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for arbeid i høyden. Hva innebærer dette viktige ansvaret?
Arbeidsgiver har ansvar for at 1) arbeidet er godt planlagt, organisert og risikovurdert, 2) ledere av arbeid i høyden har tilstrekkelig kompetanse og 3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden.
2) Ledere av arbeid i høyden skal ha tilstrekkelig kompetanse
“Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere de setter til å planlegge, organisere og lede arbeid i høyden, har
nødvendig erfaring
forståelse av arbeidsoppgaven
kjennskap til de risikoer som kan oppstå
kjennskap til hvordan risikoer kan forebygges med bruk av kollektive løsninger
kunnskap om krav i lov og forskrift
kunnskap om anbefalinger i ulike standarder, veiledere og arbeidsmetoder på området
fullmakt og økonomiske rammer til å iverksette alle tiltak som må iverksettes før arbeidet skal utføres
Den som er satt til å lede arbeidet, må involvere arbeidstakerne i planleggingen og organiseringen av arbeidet.
Safedesign kjenner til flere konkrete eksempler på takprosjekter som ble stengt av Arbeidstilsynet på grunn mangelfull oppfølging fra arbeidsgiver. Det er svært viktig at ardeidsgiver forstår ansvaret her.
Link til Safedesigns kommentarer om takarbeid og regelverk: Takarbeid og regelverk — Safedesign
Link til Arbeidstilsynets veileder: Arbeid i høyden