Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 3

HMS

Desember 2024 | HMS

 

Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for arbeid i høyden. Hva innebærer dette viktige ansvaret?

Arbeidsgiver har ansvar for at 1) arbeidet er godt planlagt, organisert og risikovurdert, 2) ledere av arbeid i høyden har tilstrekkelig kompetanse og 3) alle arbeidstakere har opplæring før de arbeider i høyden.

1) Kartlegging, organisering og risikovurdering av arbeidsoppgavene:

“Arbeidsgiver skal kartlegge og risikovurdere alle farer og problemer, og gjøre tiltak som reduserer risiko.

En risikovurdering skal

  • tilpasses de faktiske arbeidsoppgavene

  • tilpasses forholdene på arbeidsstedet

  • involvere arbeidstakerne

For arbeid i høyden er det i tillegg særskilte krav til risikovurdering og tiltak:

  • Arbeidsgiver skal ved planlegging og utførelse av arbeid i høyden vurdere risikoen slik at arbeidet alltid utføres på en sikker måte.

  • Krevende og risikofylte oppgaver kan kreve mer omfattende planlegging og tiltak enn for eksempel oppgaver som har lav risiko.

  • En arbeidsbeskrivelse skal systematisk beskrive arbeidsoppgavene som skal gjøres.

  • Vurder om arbeidsoppgaver kan utføres uten å måtte arbeide i høyden.

  • Dersom arbeid i høyden er nødvendig, skal kollektiv fallsikring prioriteres fremfor personlig fallsikringsutstyr (personlig verneutstyr – PVU).

  • PVU skal være absolutt siste løsning hvis dere ikke kan bruke kollektive løsninger.

Eksempel på kollektiv fallsikring kan være

  • rekkverk

  • stillas

  • personløft (lift)

Eksempel på personlig verneutstyr (PVU) kan være

  • sikkerhetsline

  • seler

  • karabinkroker

Risikovurderingen må ta særlig hensyn til:

  • høyden som arbeidet skal utføres fra, inkludert risiko for at personer eller gjenstander kan falle ned

  • forhold av betydning for valg av fallsikringstiltak, blant annet arbeidets art og varighet, underlag

  • rasfare

  • belastninger som påføres arbeidsutstyr eller arbeidsplattform

  • ergonomiske forhold

  • atkomst og muligheter for evakuering

  • trafikale forhold

  • værforhold og

  • andre faremomenter på den aktuelle arbeidsplassen

Risikovurdering av arbeid i høyden, forskrift om utførelse av arbeid § 17-1

Krav til arbeid i høyden, forskrift om utførelse av arbeid § 17-6

Safedesign kjenner til flere konkrete eksempler på takprosjekter som har blitt stengt av Arbeidstilsynet på grunn mangelfull oppfølging fra arbeidsgiver. Det er svært viktig at ardeidsgiver forstår ansvaret her.

Link til Safedesigns kommentarer om takarbeid og regelverk: Takarbeid og regelverk — Safedesign

Link til Arbeidstilsynets veileder: Arbeid i høyden

 
 
 
 
Forrige
Forrige

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 4

Neste
Neste

Arbeidstilsynets veileder: “Arbeid i høyden” - del 2